2014_Museo Futuro
MUSEO FUTURO
For many years now, that the 1990 image of the presidential change ceremony between dictator Augusto Pinochet and the democratically elected Patricio Aylwin, lurks in my mind. I was searching for a way to work with this image, for me, it represents the origins of an era in Chile and explains to great extent the country’s current situation where our democracy was founded by a dictator. Looking for different ways to represent or reinterpret a historical fact that would revise our recent past. I decided to work from a museological perspective with the objective of creating a critical narrative of historical events. Using dioramas – small scale three dimensional representation often used by museums- to create my own readings of the past, the truth, and history, allowed me to propose new angles about already know historical events in Chile. Whilst also presenting other not so known events or events which are remembered from a particular perspective. I also used some large-format photographs, one of them is the bust of Bernardo O’Higgins in poor maintenance conditions and shat on by an infinity of pigeons. The other images are a series of excerpts from Laraousse’s 1981 encyclopedic dictionary, published in Chile with a series of crude alterations to its contents; a product of information control during the dictatorship.
Medium: Installation
Dimensions: Variables
Exhibition: Patricia Ready Gallery. Santiago, Chile.
MUSEO FUTURO
Desde hace varios años que la imagen del “Cambio de Mando” entre el dictador Augusto Pinochet y el presidente electo democráticamente Patricio Aylwin en 1990 no dejaba de darme vueltas. Buscaba la forma de trabajar con ella, ya que para mi representa el origen de una era en el país, y explica en gran medida el estado actual de la realidad en Chile: una democracia cimentada por un dictador. Me preguntaba cómo representar, o más bien, re-interpretar un hecho histórico, de qué manera poder revisar nuestro pasado reciente. Es así que decidí trabajar desde una lógica museográfica, con el objetivo de crear una narrativa crítica sobre una serie de hechos históricos. En este sentido los dioramas –estas especies de representaciones tridimensionales a escala reducida, muy ocupadas dentro de muchos museos– me permitían proponer nuevas miradas sobre hechos ya conocidos en Chile, y a la vez presentar otros menos conocidos o recordados desde una perspectiva distinta, generando mi propia lectura sobre el pasado, la verdad y la historia. Además utilicé algunas ampliaciones fotográficas, la primera es un busto del “Libertador” Bernardo O’Higgins en malas condiciones de mantenimiento público, cagado por una infinidad de palomas; y la otra es una serie de extractos del diccionario enciclopédico Laraousse de 1981, publicado en Chile con una serie de alteraciones muy burdas en su contenido, producto del control de la información durante la dictadura.
Medio: Instalación
Dimensiones: Variables
Exhibición: Galería Patricia Ready. Santiago, Chile.