2015_ THE POSTCARD
THE POSTCARD
This work is the third part of a trilogy that seeks to intervene in different social and institutional systems. In this case, the Cleveland Museum of Art and its obscure methods used to acquire a piece presumably sculpted by the great Greek sculptor, Praxiteles. The anxious and competitive nature of museums to always have more and better ancient pieces is one of the principal reasons for the looting of many archeological and ceremonial sites, as well as the promotion of international trafficking supported by dealers and prestigious auction houses. In this video, I rescued fragments from the investigation of journalist Steven Litt, who followed the sculpture’s movements since its arrival to the Cleveland Museum of Art. His findings were published in a local newspaper and I placed excerpted fragments throughout the museum in the form of a 100 intervened postcard of the sculpture in question. The postcards were bought in the museum's gift shop, printed on top and reintroduced to the gift shop anonymously and inconspicuously.
Medium: Video
Lenght: 10:08
Exhibition: United Nonces. Art and Craft Building. Cleveland, USA (2015)/ Enemigo Interno. Spai Colona. Barcelona, España (2016)
THE POSTCARD
Este video es la tercera parte de una trilogía que busca realizar intervenciones sobre diversos sistemas o instituciones sociales. En este caso el Museo de Arte de Cleveland y los oscuros medios a través de los cuales es adquirida una pieza presumiblemente creada por el gran escultor griego del período clásico, Praxíteles. Las ansias y competencias de los diversos museos por poseer siempre más y mejores piezas antiguas, son una de las principales razones del saqueo de sitios arqueológicos y ceremoniales, así como del fomento del tráfico internacional soportado por dealers y prestigiosas casas de remate. En este video rescato fragmentos de la investigación realizada por el periodista Steven Litt, quien hace un seguimiento de esta pieza desde que llega al Museo de Cleveland. Sus artículos son publicados en diarios locales y los fragmentos extraídos son insertados por mi dentro del museo por medio de la intervención de 100 postales de la pieza en cuestión. Estas postales fueron compradas desde el Gift Shop del museo para ser sobre impresas y luego reinsertadas en la tienda del museo sin que nadie lo notara.
Medio: Video
Duración: 10:08
Exhibición: United Nonces. Art and Craft Building. Cleveland, USA (2015)/ Enemigo Interno. Spai Colona. Barcelona, España (2016)