2015_ History of Power
THE HISTORY OF POWER
This work is part of a residency in the Cleveland Sculpture Centre during the autumn of 2015. My process was based on an old documentary called This Nation’s Power, produced by Chevrolet. The documentary follows the story of the Internal Combustion Engine (ICE) and how it exemplifies the industry’s development and the grandeur of the USA. The industry and petroleum are portrayed as forms of progress and infinite development. The RV in the documentary represents the exploration of the landscape and the well deserved holidays from work. Whilst great motors and industries are compared with great sculptures of the founding fathers. I decided to contrast the imagery of post-war USA with different realities that are still relevant today and are products of these very same principles. War and violence as products of petroleum, the arming of the people, the life within the oil exploitation fields, the paranoia of a holocaust and the social denial of the responsibilities held by the models of economic development. The end result was a chaotic installation consisting of most of the Sculpture Centre´s plinths to create a sort of urban battlefield.
Medium: Installation
Dimensions: Variables
Exhibition: Sculpture Center. Cleveland, USA.
THE HISTORY OF POWER
Este proyecto es el resultado de una residencia realizada en el Sculpture Center de Cleveland, durante el otoño del año 2015. Mi investigacion se basó en un viejo documental bastante similar a una propaganda, el cual llevaba por nombre This Nation’s Power, producido por Chevrolet. En él, recorremos la historia del motor de combustión interna y como éste explicaría el desarrollo de la industria y de la grandeza de USA. Industria y petróleo son mostrados desde una perspectiva de progreso y desarrollo infinito, donde los vehículo recreacionales (RV) representan la exploración del paisaje y el merecido descanso después del trabajo. A su vez los grandes motores e industrias son comparadas con esculturas de los proceres. Decidí contrastar ese imaginario propio de la posguerra en USA, con diversas realidades que se viven hoy no solo en el país del norte, producto de estos mismo principios. La guerra y la violencia producto del petróleo, el armamento en la población civil, la vida en los campos de explotación petrolera, la paranoia ante un holocausto y la negación social frente a la responsabilidad que tiene el propio modelo de desarrollo. El resultado fue un montaje caótico y desordenado, donde decidí incluir la gran cantidad de bases para esculturas que el centro tenía, para crear una suerte de campo de batalla urbana.
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Medio: Instalación
Dimensiones: Variables
Exhibición: Sculpture Center. Cleveland, USA.